De opkomst bij de tentoonstelling genaamd ‘De taal van de kunst’, georganiseerd door de kersverse Stichting S.A.N.A.T. in samenwerking met de Deventerse Stichting Gouden Generatie, was verrassend groot. “Dit smaakt naar meer,” aldus SANAT-voorzitter Vecih Er.
Kunstliefhebbers konden op zondag 7 februari, van 13.00 tot 17.00 uur kosteloos deelnemen aan een originele oosterse kunstexpositie van Stichting S.A.N.A.T. in het gebouw van Stichting Gouden Generatie aan de Smyrnastraat in Deventer. In de expositie was plaats ingeruimd voor de vertoning van de kunst van het vergulden (van voorwerpen, red.), de kunst van het schoonschrift (kalligrafie), keramische kunst (Çini), de kunst van het papier marmeren en de kunst van het versieren van handschriften (boekverluchting). Ook vonden tijdens de goed bezochte tentoonstelling in de Deventerse Burgemeesterbuurt diverse vocale voordrachten, en live- en instrumentale rietfluit (ney) optredens plaats.
Er: “De schone kunsten worden steeds meer verwaarloosd”
De voorzitter van Stichting Aanmoediging Nederlands Art Talent (S.A.N.A.T.), Vecih Er, was in zijn nopjes over het succes van de vertoning. De ervaren bestuurder vertelde glunderend dat de stichting kortgeleden is opgericht. Er: “Het leggen van een stevig fundament onder SANAT was onze eerste prioriteit. Het gehele proces daartoe nam iets langer dan een jaar in beslag. Om mensen een frisse blik te bieden op kunst, is samen met een aantal gerenommeerde kunstenaars binnen ons netwerk de vraag gesteld wat we voor de kunst in zijn algemeenheid konden betekenen. De vrucht die uit de vele gesprekken is voortgekomen, is Stichting S.A.N.A.T. Om S.A.N.A.T aan de buitenwereld te presenteren, hebben we daarom samen met de echte ‘hands on’ experts – oftewel de kunstenaars – een programmaserie georganiseerd die in vele verschillende Nederlandse steden zal worden opgevoerd onder de noemer ‘de taal van de kunst’. In Deventer vond evenwel al het vierde deel uit deze serie plaats.”
“In het vervolg zal de Taal van de Kunst-expositie, zoals voorheen, ook in andere steden plaatsvinden. Op deze manier kan in Nederland, met het oog op het promoten van de schone kunsten, synergie worden gecreëerd. De schone kunsten worden de laatste jaren steeds vaker verwaarloosd. Om mensen te helpen profiteren van de inspanningen van het platform S.A.N.A.T., hebben we daarom geprobeerd zowel het begrip van kunst als de aandachtsgebieden daarbinnen tentoon te stellen,” aldus voorzitter Vecih Er.
Kileci: “Mensen waarderen de schone kunsten uit het Oosten”
Terwijl het programma tegen haar einde liep, verklaarde de directeur van het Roumi Kunst Instituut in Rotterdam, de heer Mehmet Refii Kileci, meer dan tevreden te zijn over het feit dat traditionele kunstvormen en de Deventerse gemeenschap samen zijn gebracht. Kileci: “Over alle vertoonde kunsten hebben onze bezoekers van onze bevriende kunstenaars een seminar gekregen. Schoonschrift, papier marmeren, vergulding, boekverluchting, noem ze maar op. Daarna hebben ze de handelingen uitgevoerd behorend bij de verschillende discipline. We zijn uiteindelijk erg verheugd met de opkomst. De interesse die mensen toonden, stemt ons zonder meer tevreden. Mensen blijken de schone kunsten uit het Oosten te waarderen. En omdat wij de kunsten geliefd proberen te maken, worden ook wij in de tussentijd enthousiast. In Europa vinden op dit gebied met name in Nederland positieve ontwikkelingen plaats. Met de oprichting van onze nieuwe stichting, zal alles denk ik nog mooier worden.”
Aydemir: “Wij hebben de keramische kunst uit Anatolië naar Nederland gebracht’
Een deelnemende kunstenaar, keramiekexpert Mustafa Aydemir, zei na afloop van de expositie glunderend van trots de keramische kunst van het West-Anatolische Kütahya naar Nederland te hebben gebracht. “Ik kan daarmee daadwerkelijk zeggen de enige in Nederland te zijn die is bedreven in deze kunstvorm,” aldus Aydemir met een glimlach. “We geven tegenwoordig cursussen, maar beoefenen ook nog eens deze kunstvorm actief. De zogeheten Çini keramiek uit Kütahya vervaardigen we tot in de details hier zelf. Onder het dak van S.A.N.A.T. voeren we alle betrokken handelingen hier ten volle uit.”
Eén van de oudste Turkse kunstvormen
Decoratie-expert Mithat Kınav, een andere publiekstrekker tijdens de expositie, zei dat hij met de kunst van het boekverluchten met zijn team één van de oudste Turkse kunsten beoefent. Kınav zei zich bij S.A.N.A.T. te voegen omdat hij de kunst van het boekverluchten in Nederland bij een breed publiek onder de aandacht wil brengen. Kınav: “In Amsterdam hebben we een atelier. Daar geven we onder andere workshops. Amsterdam is tegelijkertijd voor ons een nieuw werkgebied. We verwachten echter dat de interesse en betrokkenheid van mensen bij deze kunstvorm zal toenemen. De opkomst bij de expositie ‘De Taal van de Kunst’ heeft ons daarom enthousiast gemaakt. Veel mensen hebben één-op-één informatie bij ons ingewonnen. We zullen er alles aan doen om deze kunstvorm aan de volgende generaties door te geven.”
Met de organisatie van de ‘De taal van de kunst’-expositie door Stichting S.A.N.A.T – met het gastheerschap van Stichting Gouden Generatie – op 7 februari, hebben tal van deelnemers één-op-één kunnen kennismaken met de papiermarmer- en schoonsschriftkunst, en diverse andere kunstvormen.